Klucz odpowiedzi do testu "Oczyszczająca moc" (czytanie ze zrozumieniem)

Zadanie 1. (1 pkt)

Leczenie.

Zadanie 2. (1 pkt)

Np.:

  • Medycyna istnieje, mimo iż lekarze nie pomagają ludziom w zwalczaniu chorób.
  • Ludzie chorzy nie poddani leczeniu mają większe szanse na wyzdrowienie, niż chorzy leczeni przez lekarzy.
  • Nie ma różnicy czy chory jest leczony przez dobrego lekarza, czy też zupełnie pozbawiony opieki lekarskiej.

Zadanie 3. (2 pkt)  - po 1 za każdy element

  • zaufać naturze
  • obserwować naturę
  • obserwować przebieg choroby
  • pomagać naturze
  • nie szkodzić naturze

Zadanie 4. (1 pkt)

Pralekarze – osoby (wróżbici), które zajmowały się leczeniem ludzi pojmowanym jako podobne do magii oczyszczenie z grzechu (lub: osoby zajmujące się leczeniem ludzi, zanim powstała medycyna).

Zadanie 5. (1 pkt)

Pitagorejczycy uważali muzykę za szczególny dar bogów, gdyż oczyszczała (wyzwalała) duszę.

Zadanie 6. (1 pkt)

D. Ze sztuką, muzyką i medycyną.

Zadanie 7. (1 pkt)

Mimesis.

Zadanie 8. (1 pkt)

Muzyka kształtowała osobowość (charakter), wpływała na emocje (nastrój).

Zadanie 9. (2 pkt)

 

  skala dorycka skala frygijska
pochodzenie Grecja Azja
instrumenty lira, kitara piszczłki
brzmienie niskie wysokie
oddziaływanie uspokajające pobudzające
etos dodatni ujemny

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 10. (1 pkt)

  • Wyniki badań współczesnych pediatrów amerykańskich dotyczące preferencji dźwiękowych niemowląt.
  • Stwierdzenie, że harmonijna muzyka nastroi mózg człowieka w sposób pozytywny.

Zadanie 11. (1 pkt)

  • Budowa ucha wewnętrznego przypomina budowę harfy
  • Każdy człowiek ma biologiczną zdolność do postrzegania i wyodrębniania regularności muzycznych.

Zadanie 12. (1 pkt)

B. Jest to partykuła wzmacniająca pytanie.

Zadanie 13. (2 pkt) - po 1 punkcie za każdy element

  • Zbieżność: muzyka rzeczywiście ma leczniczy wpływ na człowieka.
  • Różnica: pitagorejczycy stosowali muzykę do oczyszczania dusz, a neonatolodzy amerykańscy zaobserwowali, iż muzyka leczy i duszę, i ciało.

Zadanie 14. (1 pkt)

C. Między medycyną i muzyką istnieje bardzo silny związek.

Zadanie 15. (3 pkt) - po 1 za każdą cechę, potwierdzoną odwołąniem do tekstu

  • np.: tematyka filozoficzna – znaczenie i pochodzenie pojęcia katharsis
  • np.: docieka związków medycyny i muzyki
  • np.: przez użycie formy my, wykrzyknika w zdaniu kończącym akapit 11.
  • np.: cytaty z literatury pięknej (Nie każ mi żyć bez muzyki), pytania retoryczne (Czym wytłumaczyć wyzdrowienia?), metaforyczne (Każdy z nas nosi u uchu małą harfę)
  • np.: zestawienie wyników badań neonatologów potwierdzoną amerykańskich z przekonaniami odwołaniem pitagorejczyków do tekstu)
  • np.: skojarzenie budowy ucha wewnętrznego z budową harfy, a odbioru sygnałów z gamą chromatyczną
  • np.: paradoks w 1. akapicie, opis ucha wewnętrznego, pytanie: Byłżeby ten wszechświat także w nas wbudowany?, fragment poświęcony muzyce greckiej (akapit 9.)