Motywowanie uczniów
Artykuł poświęcony problemowi motywacji uczniów w polskiej szkole. Pisząc o motywacji trzeba pamiętać, że polski system edukacji znacząco różni się od systemu amerykańskiego, z którego pochodzi wiele nowinek dotyczących motywacji. Inna jest również sytuacja polskiej szkoły i polskiego nauczyciela w polskim społeczeństwie.
Kogo trzeba motywować?
uczeń
-
z porażkami edukacyjnymi
-
bez wsparcia rodziców
-
bez wzorców
-
nie mają celu
Motywacja to wytrwałość w działaniu
- Przejdź od gadania do robienia
- Działaj dobrowolnie
- Pokonaj dyskomfort
- pokonaj chęć przerwania działania
- Pokonaj przeszkody
1. Analiza indywidualnej motywacji
Test apercepcji tematycznej
zdjęcia (kto top jest, co robi, dlaczego, po co)
typy motywacji
motywacja wewnętrzna – silna potrzeba osiągnięć
Bo chce to robić, lubi to
Jak wykorzystać?
Feedback – co było dobrze, a co źle - bez oceny
motywacja zewnętrzna – mała potrzeba osiągnięć
Zwariował, może robić co inne.
Jak wykorzystać?
Wyniki testów prezentuj jako kara i nagroda
Motywację zabija ocenianie – uczniowie uczą się dla ocen, nie dla wiedzy.
2. Symulacja mentalna
Wyobraź sobie jak to będzie, co się zmieni, gdy odniesiesz sukces (konkretnie, szczegółowo, co robisz, jak wyglądasz, z kim rozmawiasz, jak się czujesz, co jesz, cel ogólny i bieżący).
Wyobraź sobie:
-
proces przygotowywania się do egzaminu
-
wyobraź sobie proces zdawania egzaminu
to co sobie wyobrazisz zostaje zapisane w mózgu, im bardziej dokładne wyobrażenie, tym bardziej przypomina wspomnienie.
3. Wyznaczanie celów i bieżąca ocena szans
Wyobraź sobie cel ogólny (daleki) i cel bieżący (bliski, segment):
-
pobudza do wysiłku
-
ukierunkowuje
-
skłania do opracowania strategii
Wykres na ścianie z celem na koniec roku i celami bieżącymi. Po każdym etapie skreślasz. (gdy są na początku nie pokazuj całości, bo się wystraszą, pokazuj najbliższy cel)
Jaki następny krok? Co dalej?
Zostało jeszcze 15 minut, zostało jeszcze 10 minut, zostało jeszcze 5 minut (z semestrem, )
Magiczna połowa
Informacja zwrotna
-
analiza tego co zrobiłeś
-
co jeszcze musisz zrobić
Bieżąca ocena szans.
Zatrzymuj się na segmentach i pokaż co już potrafią. Co 4 lekcje (can do)
Nie porównuj do grupy.
Typowe błędy nauczycieli w bieżącej ocenie szans:
-
zdziwienie sukcesem
-
nadmierna pomoc
-
chwalenie przy łatwych zadaniach
-
odwołanie się do cech dyspozycyjnych
-
odwoływanie się do sytuacji
Analiza porażki – jak są jedynki, to usiądź z uczniem i zbadaj przyczyny porażek
-
analiza procesu
-
przyczyna
-
zapobieganie wyuczonej bezradności
4. Wywoływanie poczucia sprawstwa
Na pierwszych zajęciach, drugich, potem co jakiś czas, by wzmocnić.
Upewnij się, że wbiłeś w głowę uczniowi 1 rzeczy.
Następne zajęcia zacznij od tego, czego się już nauczyli, żeby pokazać im, że potrafią.
Opracowano na podstawie wykładu dr Małgorzaty Wójcik z dnia 6 lutego 2013 r. (środa) w godz. 14:00 – 17:30 w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Katowicach, ul. Kossutha 9