Jak uczyć skutecznie i efektywnie

języka polskiego (i nie tylko)?

Nie jest to żadne odkrywanie Ameryki, ale zbiór kilku ciekawych i istotnych informacji z zakresu psychologii, socjologii i pedagogiki nauczania zweryfikowanych w praktyce. Tekst został napisany z myślą o wszystkich polonistach (i nie tylko), którzy chcą być jeszcze lepsi w tym, co robią. Dla doświadczonych nauczycieli wiele z tych spostrzeżeń może okazać się oczywistymi, ale jeśli znajdzie się choć jedna uwaga, która pomoże udoskonalić komuś warsztat pracy, poprawić wyniki i zmaksymalizować satysfakcję z wykonywanej pracy, to znaczy, że artykuł spełnił swoje zadanie. Oczywiście zapraszam do wzbogacania tego artykułu o własne spostrzeżenia w komentarzach. Życzę owocnej lektury.

Trochę teorii

Nabywanie wiedzy proceduralnej (umiejętności)

Żmudne i monotonne ćwiczenia mają wartość nieocenioną – zapamiętują się do końca życia (jazda na rowerze, czytanie, pisanie) trzeba jednak osiągnąć automatyzm, wtedy nie trzeba się koncentrować na procedurze.

Nabywanie wiedzy deklaratywnej – (wiedza typu: co?)

Powtarzanie pozwala osiągnąć długotrwałe rezultaty,

Zasady nabywania wiedzy deklaratywnej:

  • specyficzność kodowania – ucz się tak, jak będziesz musiał sobie przypomnieć (piosenkę śpiewaj, odpowiedzi – z pytaniami)
  • zależność od stanu – ucz się w podobnym stanie umysłu, w jakim będziesz wykorzystywał wiedzę (trzeźwość, napięcie, koncentracja)
  • zależność od kontekstu fizycznego ucz się w podobnych warunkach fizycznych (temperatura, hałas, pozycja) do tych, w których z wiedzy będziesz korzystać
  • zależność od nastroju – kiedy jest się smutnym łatwiej zapamiętać smutne wydarzenia, a kiedy radosnym – radosne

Zapominanie

to proces zanikania ścieżek dostępu do niewymazywalnych śladów pamięciowych. Człowiek zapamiętuje wszystko – jedyny problem stanowi tylko odnalezienie poszukiwanej informacji.

 

Co pomaga w uczeniu?

powtarzanie

podstawowy warunek skutecznego uczenia – musisz nakłonić uczniów do systematycznych powtórek, i na lekcji również powracać do najważniejszych informacji.

rozumienie

umożliwia kojarzenie, organizację informacji oraz podtrzymanie całej konstrukcji (w razie zapomnienie elementu)

dzięki rozumieniu wiedza będzie stanowiła całość, a wtedy jedne elementy będą kojarzyć się z innymi i przypominać zapomniane informacje.

kategoryzacja

(grupowanie podobnych elementów) ułatwia zapamiętywanie i wiąże się ze zrozumieniem relacji między informacjami. Kiedy informacje są powiązane ze sobą, uczeń przypominając sobie jedną, będzie przypominał sobie automatycznie te, które są z nią związane. Doskonale w tę funkcję spełniają mapy mentalne wykorzystane jako forma syntezy zdobytej wiedzy.

 

Nagradzanie a nauka

  • brak nagrody powoduje obniżenie efektywności uczenia się,
  • nagradzanie zwiększenie efektywność uczenia się;
  • największa efektywność osiągana jest tylko wtedy, kiedy na początku się nie nagradza, a potem nagradza (eksperyment Tolmana).
  • nienagradzanie za każde zadanie zwiększa kreatywność uczniów (polska dydaktyka jak się okazuje nakłania nas do zabijania w uczniach kreatywności i odpowiedzialności za samokształcenie).

Jak uczyć jeszcze skuteczniej?

Uczniowie

  • Namów uczniów na powtórki zwłaszcza nowych informacji tuż przed snem (mózg w trakcie snu ponownie przetwarza wcześniej zdobyte informacje) a najlepiej na przerwie po lekcji, w ten sam dzień, na drugi dzień.
  • Zawsze jasno i z wyprzedzeniem określaj termin sprawdzenia wiedzy (najlepiej na samym początku) – to bardzo pomaga uczniom w efektywnym uczeniu się i tym samym osiągnięciu lepszych wyników.
  • Przekonuj uczniów o ich zaletach, wysokiej wartości i dużym potencjale, bo brak wiary w siebie utrudnia im uczenie się
  • Nigdy nie upokarzaj uczniów. Tylko szczęśliwi, pozytywnie nastawieni do Ciebie i przedmiotu, wierzący w siebie i swoje możliwości uczniowie podejmą się trudnych zadań i odniosą sukces.

Lekcja

  • Wystawiając uczniowi ocenę zawsze uzasadniaj jej wysokość i wskazuj elementy pożądane (wzmacniasz takie działania) oraz mankamenty (uczeń wie, co powinien zmienić).
  • Unikaj niepotrzebnych ocen niedostatecznych, bo lęk przed karą utrudnia uczenie
  • Wstawiając ocenę niedostateczną pamiętaj, że kara nie zmienia postępowania (a młodych buntowników wręcz utwierdza w przyjętej postawie), co najwyżej je chwilowo wytłumia. Zmianę stosunku do przedmiotu możesz jedynie uzyskać pozytywnie motywując uczniów.
  • Konsekwencja bywa bolesna i trudna, ale zmusza wszystkich uczniów do pracy, daje im poczucie sprawiedliwości i bezpieczeństwa; bardzo korzystnie wpływa również na Twój wizerunek.
  • Bezwzględnie egzekwuj przestrzegania ustalonych zasad, wypełniania wszelkich zobowiązań i powinności od wszystkich uczniów. Kara musi być nieunikniona, jeśli ma mieć wymiar dydaktyczny.
  • Często nagradzaj, ale tylko za konkretne efekty, działania (nigdy za darmo). Zawsze korzystaj z całej skali ocen – uczeń musi wiedzieć, że by uzyskać satysfakcjonujący go stopień, powinien dać z siebie wszystko.
  • Ciekawe zapamiętuje się łatwiej, przyjemniej i na dłużej. Twoje lekcje muszą być ciekawe, bo ciekawość przyciąga uwagę i motywuje do wysiłku.
  • Zaangażuj w lekcję śmiech i zabawę, a najlepiej również ruch to nieocenieni pomocnicy w zapamiętywaniu informacji. Nie bój się hiperboli, karykatury, groteski, oryginalnych skojarzeń, porównań. Unikaj jak ognia patosu, powagi i zwrotów typu: to ważne, wielki poeta itp.
  • Prowokuj, szokuj, wstrząśnij co jakiś czas swoimi uczniami, a na pewno zapamiętają te informacje.
  • Wzbogacaj nudne treści o związane z nimi pikantne informacje.
  • Wykorzystuj głos (tempo, barwa, głośność), gestykulację, grę aktorską.
  • Stosuj anegdoty i pozorne dygresje silnie związane z lekcją. (jeśli uczeń zapamięta niezwykłe, to przypomni sobie również resztę informacji, o którą nam chodzi.
  • Wykorzystaj początek lekcji jako przynętę, stwórz pozytywną atmosferę, zdobądź uwagę uczniów i skup ich na tym, a reszta będzie znacznie przyjemniejsza i łatwiejsza dla Ciebie oraz Twoich uczniów.

Nauczyciel

  • Zatroszcz się o swój wizerunek (wbrew pozorom nie musi być idealny, lepiej niech będzie prawdziwy), jeśli uczniowie będą Cię cenić i szanować, pójdą za Tobą nawet w ogień.
  • Pokaż uczniom, że ich rozumiesz, podejmuj decyzje uwzględniając ich sytuację i możliwości. Co jakiś czas daj im odetchnąć z radością, ulgą na polskim, podkreśl przy tym, że to Twój dar, który jest reakcją na ich sytuację.
  • Obserwuj klasę i reaguj odpowiednio na zmiany nastrojów, pobudzaj ich, poprawiaj samopoczucie.
  • W miarę możliwości dopasowuj materiał i przebieg lekcji do stanu i możliwości klasy.
  • Daj im wrażenie współdecydowania w procesie nauczania (niech oni wyznaczają termin sprawdzianu, wybierają dodatkową lekturę)
  • Wykorzystuj aktywizujące metody: burza mózgów, debata, projekt, praca w grupach, gry, symulacje, konkursy. Jeśli uczeń coś zrobi więcej z tego zapamięta.

jak uczyć, jak nauczyć,  jak uczyć języka polskiego, jak motywować, jak zachęcać, jak dobrze uczyć, język polski, języka polskiego, nauczyciel, jak uczyć skutecznie, jak uczyć uczniów