Brudnik E., Knafel K., Doskonalenie Nauczycieli. Lehrerfortbildung. Słownik wybranych pojęć z definicjami – niemiecko-polski i polsko-niemiecki, Warszawa 1997.
Brudnik E., Moszyńska A. Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2003.
Buczny J., Różne sposoby na to, żeby chciało się chcieć, w: "Psychologia w Szkole" 2006, nr 3.
Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się. Kraków 2004.
Bula D., O wielkiej roli motywowania w: "Język Polski w Szkole" 2008, nr 4.
Buzan T. Mapy twoich myśli, Łódź 1999.
Buzan T., Genialna pamięć, Łódź 2007.
Chrabąszcz M., „Archiwum notatek” –funkcjonalny sposób gromadzenia informacji, w: "Język Polski w Gimnazjum" 2004, nr 4.
Covey S., Siedem nawyków skutecznego działania, Warszawa 1998.
De Bono E., Jak stosować myślenie lateralne. Rozwiązywanie problemów metodą pozalogiczną, Warszawa 1999.
Denek K., Metody dydaktyczne a aktywność i kreatywność uczniów, w: "Kwartalnik Edukacyjny" 2007, nr 1.
Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.
Fischer R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.
Glasser W., Każdy uczeń może osiągnąć sukces, Łódź 2005.
Głowacki S., Metoda projektów jako narzędzie integracji, Kielce 1999.
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Poznań 1997.
Goźlińska E., Słowniczek nowych terminów w praktyce szkolnej, Warszawa 1997.
Handy C., Wiek przezwyciężonego rozumu, Warszawa 1998.
Harmin M., Duch klasy : jak motywować uczniów do nauki?, Warszawa 2004.
Kawecki I., Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Kraków 2003.
Kopeczek J., Praca metodami psychoaktywnymi, Tarnobrzeg 1994.
Kruszefski K., Sztuka Nauczania: Czynności nauczyciela, Warszawa 1991.
Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, Suwałki 1998.
Kubiczek B., Metody aktywizujące : jak nauczyć uczniów uczenia się?, Opole 2005.
Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2006.
Kupisiewicz C. Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.
Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995.
Nalaskowski S. Metody nauczania, Toruń 1998.
Pedagogika, pod red. Milerski B., Śliwierski B., Warszawa 2000.
Perrot E., Efektywne nauczanie, Warszawa 1995.
Philips D. C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu. Gdańsk 2003.
Semler R., Na przekór stereotypom: tajemnica sukcesu najbardziej niezwykłego przedsiębiorstwa na świecie, Warszawa 1998.
Senge P. M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Warszawa 1998.