Poezja Juliana Tuwima, jako wiersz zawierający program poetycki skamandrytów

Julian Tuwim: Poezja - analiza wiersza

Artykuł zawiera analizę wiersza Juliana Tuwima pt.: Poezja. Tekst wiersza znajdziesz tutaj: Tuwim J. Poezja - tekst wiersza.

Podstawą dla tej analizy wiersza jest tekst: Jak analizować wiersz (i interpretować)?

 

Julian Tuwim: Poezja - Czynności wstępne:

Biografia Juliana Tuwima:

Wikipedia - biografia Juliana Tuwima

Cechy twórczości Juliana Tuwima:

Skamandryci - program poetycki

Julian Tuwim: Poezja - Czynności wstępne:

Analiza tytułu:

Sam tytuł Poezja od razu wskazuje na temat wypowiedzi podmiotu lirycznego. Metatematyczny charakter wypowiedzi w wierszu można odczytywać jako manifest programowy Tuwima – jednego ze skamandrytów, w którym kolejne postulaty dotyczą kształtu poezji skamandryckiej.

Data powstania:

?????

Kluczowe słowa:

  • program poetycki
  • skamandryci
  • poezja
  • Tuwim
  • tradycja
  • nowoczesność

Julian Tuwim: Poezja - Analiza właściwa

Nadawca - podmiot liryczny:

To poeta:

„Poezja moja"

Jest przekonany o wyjątkowości swego pomysłu:

„szaleńczy plan"

Czuje się pewny:

„To nie proroctwo! [...] To pewność!"

Dotychczasowa poezja ograniczała go:

„skuty słowem i myślą"

Nie chce być romantycznym wieszczem, przewodnikiem, ani profetą:

„Nie chcę wam być przewodnikiem..."

„Nie śmiejcie się, żem jest „prorokiem"!"

Odrzuca koncepcję wyjątkowości poety, akcentuje, że jest zwykłym człowiekiem:

„ultimus inter pares"

Chce aprobaty innych:

„chodźcie, chodźcie"

Uważa, że wszystkich łączy współczesność:

„rozmaici, oddzielni, wszyscy współcześni"

Odczuwa wielką radość:

„O, żywe, porywające, radosne akordy!

Co się dzieje! Co się dzieje!

Nauczyłem się cudownej pieśni,

Tryumfuję, szaleję z radości,"

Głosi franciszkańską miłość do świata i witalizm:

„Upiłem się światem Bożym, pokochałem ostateczną miłością"

Stosunek podmiotu lirycznego do tradycji:

Buntuje się wobec tradycji:

„Plan, który można przyrównać herezji"

„To Rewolucja Dusz!"

„Twórczość moja precz rzuci nakaz dawnych wiar,
Ale się skłoni wszędzie, kędy jest mogiła."

Nie odrzuca całkowicie tradycji:

„Nie stracił czaru romantyczny smęt

Róż i słowików, rusałek i goplan."

Czuje więź z tradycją:

„Nie stracił mocy Achilles i Piast

I chwalon będzie każdy, kto bohater!"

Kontestuje konwencjonalność, schematyzm poezji:

„(...) romantyczny smęt

Róż i słowików, rusałek i goplan"

„Miałaś swe stałe, stare rekwizyty,"

Zarzuca anachroniczność, staroświeckość dotychczasowej poezji:

„stałe, stare rekwizyty"

„Lecz coraz szybciej warczy życia pęd"

„Lecz już z czeluści elektrycznych miast

Tłum wielki bucha"

 

 

 

 

 

Komunikat

Treść:

Temat wiersza – poglądy na temat poezji

„Niech się dzisiaj dowie wszelki stan,

Co ja właściwie sądzę... o poezji."

Wiersz jest manifestem programowym. Program poetycki:

Poszukuje nowej formy poezji:

„Powstał w duszy mej wprost szaleńczy plan,

Plan, który można przyrównać herezji"

Poezję trzeba unowocześnić, dostosować do zmieniającej się rzeczywistości:

„Lecz coraz szybciej warczy życia pęd:

Tam, gdzie jest księżyc, jest i aeroplan!"

„Lecz już z czeluści elektrycznych miast

Tłum wielki bucha, jak lawa przez krater!"

Praesensizm – poezja powinna opisywać teraźniejszość:

„Lecz już z czeluści elektrycznych miast

Tłum wielki bucha, jak lawa przez krater!"

Egalitaryzm poezji:

„śpiew Powszechny"

„Dla powszechnego zrozumienia."

Poezja ma podejmować wszystkie tematy:

„wszystkiemu chcę dać równouprawnienie"

Subiektywizm:

„wszystko na moje wyprowadzić szczyty"

Rewolucyjność:

„Rewolucja Dusz! To śmiałe Rzuty"

Ekspresywność, ekspresjonizm:

„Poezja moja – to nie tylko śpiewność,

Zrodzona szczęściem lub żalem głębokim..."

„Ale i rzewność, niezgłębiona rzewność..."

Prostota języka - poezja jest adresowana do każdego:

„Dosłownie, dobitnie, wyraźnie,

Dla powszechnego zrozumienia"

Irracjonalizm:

„Powstał w duszy mej wprost szaleńczy plan,"

Intuicjonizm:

„To są przeczucia człowieka"

Witalizm:

„O, żywe, porywające, radosne akordy!

Co się dzieje! Co się dzieje!

Nauczyłem się cudownej pieśni,

Tryumfuję, szaleję z radości,

Upiłem się światem Bożym,"

Dynamizm, zdecydowane działanie:

„To Rewolucja Dusz! To śmiałe Rzuty!"

Populizm:

„Chętnie w tłum się wcisnę,"

Dbałość o język i formę

„Wszystko na moje wyprowadzić szczyty,"

„Dosłownie, dobitnie, wyraźnie,"

Język:

Środki stylistyczne:

Wiersz obfituje w środki stylistyczne, które wzmacniają ekspresję utworu. Dzięki nim tekst zyskuje wrażenie spontanicznego i improwizowanego wystąpienia poety, który chce porwać tłumy i zmienić poezję.

niedopowiedzenie - "Co ja właściwie sądzę o poezji" - budują napięcie, wzmagają ciekawość w czytelniku;

wykrzyknienie - "Będą te słowa jak taneczny krok!" - pokazują entuzjazm podmiotu lirycznego, mają wywołać podobną reakcję w odbiorcy;

wyliczenie - "Róż i słowików, rusałek i goplan" - akcentuje wielość, bogactwo opisywanych elementów;

metafora - "słów perlistość" - kondensuje treści, idealizuje nową koncepcję poezji;

pytanie - ""Wpływy?" Ja wpływów nie wstydzę się wcale!", "Bo o czymż mówię?" - sprawia wrażenie dialogowości, wzmacnia retoryczność wypowiedzi;

wtrącenie - "(...Ale i rzewność, niezgłębiona rzewność...)" - zwiększa prawdziwość słów;

eksklamacja - "Och, nie!" - potęguje emocjonalność, spontaniczność wypowiedzi;

tryb rozkazujący - "Chodźcie, chodźcie" - podkreśla apel, wezwanie odbiorców do współuczestnictwa, skraca dystans między podmiotem lirycznym a odbiorcą;

sentencja - "ultimus inter pares" - wzmacnia funkcję perswazyjną, pokazuje wykształcenie podmiotu lirycznego;

powtórzenie - "Śród lat minionych, śród ofiarnych dymów" - zwiększa rytmiczność tekstu;

kolokwializm - "Nie śród wymoczków" - zbliża język do języka odbiorców;

neologizm - "Twórczość moja ogarnie wszechbędący Byt." - akcentuje niezwykłość nowej koncepcji poezji;

Forma utworu:

Układ stroficzny wiersza jest zróżnicowany. Pierwsze strofy są czterowersowe, następne dziewięciowersowe. Ostatnia strofa jest ośmiowersowa.

Długość wersów jest zróżnicowania, najczęściej pojawia się 11-zgłoskowiec, ale spotkać można 10-zgłoskowce i 9-zgłoskowce. Poeta nie przestrzega zasad sylabizmu ścisłego. Długość wersu jest wyraźnie podporządkowana zamierzeniom artystycznym, treść staje się ważniejsza niż forma wiersza.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czy zgadzasz się na użycie ciasteczek

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.