Kryteria oceny ustnej części egzaminu maturalnego z języka polskiego

 

 

PREZENTACJA MATURALNA

ROZMOWA

Maturzysta:

pkt

JĘZYK

Maturzysta:

pkt

REALIZACJA TEMATU

Maturzysta:

pkt

KOMPOZYCJA WYPOWIEDZI

Maturzysta:

pkt
zna, rozumie i na ogół poprawnie interpretuje materiał rzeczowy;

trafnie dobiera materiał rzeczowy

prezentuje podstawowe zagadnienia w związku z tematem (rozumie temat);

podejmuje częściowo udaną argumentację;

poprawnie odtwarza interpretacje, sądy, opinie;

formułuje na ogół poprawne wnioski

wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)

1 buduje wypowiedź na ogół uporządkowaną i spójną (dopuszczalne zachwiania logicznego ciągu lub proporcji poszczególnych części wypowiedzi) 1 formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną

bibliografię i/lub materiały pomocnicze

2 przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni (dopuszczalne usterki językowe)

posługuje się stylem komunikatywnym, stosownym do sytuacji (dopuszczalna

schematyczność), wystarczającym słownictwem

posługuje się terminologią specjalistyczna w zakresie niezbędnym do realizacji tematu

2
zna i rozumie materiał rzeczowy, poprawnie go interpretuje, wykorzystując podstawowe konteksty (o ile temat tego wymaga)

wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał rzeczowy (selekcjonuje materiał)

prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat)

jasno formułuje główną myśl wypowiedzi i trafnie dobiera argumenty

formułuje wnioski, sądy i opinie

funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)

2 formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze

uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy); uczestniczy w rozmowie

dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi


2
formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną

bibliografię i/lub materiały pomocnicze

uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy); uczestniczy w rozmowie

dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi


5
przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni (dopuszczalne usterki językowe)

posługuje się komunikatywnym, stosownym do sytuacji stylem

posługuje się słownictwem stosownym i zróżnicowanym

przestrzega zasad etykiety językowej

posługuje się terminologią właściwą do realizacji tematu

stosuje środki językowe typowe dla rozmowy

4
przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni

posługuje się komunikatywnym, stosownym do sytuacji stylem; bogatym słownictwem

przestrzega zasad etykiety językowej

posługuje się terminologią specjalistyczną

stosuje środki językowe typowe dla rozmowy

6
zna i rozumie wybrany materiał, wnikliwie go interpretuje, przywołując różnorodne konteksty

wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał (selekcjonuje materiał)

prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat)

formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, hierarchizuje argumenty

formułuje wnioski, sądy i opinie, wartościuje, uogólnia, syntetyzuje

funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)

3 formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze

 

przekonująco uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy), swobodnie uczestniczy w rozmowie

dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi

7 przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni

posługuje się stylem stosownym do sytuacji, komunikatywnym, o wyraźnych cechach indywidualnych

przestrzega zasad etykiety językowej

posługuje się bogatym słownictwem,

posługuje się bogatą terminologią (unikając pseudonaukowości)

swobodnie stosuje środki językowe typowe dla rozmowy

8

Punkty przyznaje się za całość opisaną na danym poziomie, nie przyznaje się punktów cząstkowych. Wytłuszczone zostały kryteria, które zdający musi spełnić, aby uzyskać liczbę punktów z danego poziomu. Jeśli wypowiedź zdającego nie spełnia kryteriów opisanych na poziomie I, nie przyznaje się punktów. Wypowiedź zdającego może być oceniona np. tak: za sposób realizacji tematu – 3pkt, za kompozycję wypowiedzi – 2pkt, za rozmowę – 5pkt, za język – 8pkt, razem 18pkt na 20 możliwych do uzyskania.

Opracowano na podstawie "Aneksu" do egzaminu maturalnego wydanego przez CKE

 

Czy zgadzasz się na użycie ciasteczek

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.