Bibliografia dla nauczyciela języka polskiego, który chce poszerzyć swoją wiedzę o metodach nauczania
- Bauman T., Aktywizowanie uczenia się jako obiecująca perspektywa w myśleniu nauczycieli, w: "Problemy Wczesnej Edukacji" 2005, nr 1.
- Binder G., Michaelis R., Trudności w nauce : skuteczne sposoby pracy z dzieckiem : pomóż swojemu dziecku. Warszawa 2003.
- De Bono E., Naucz się myśleć kreatywnie, Warszawa 1998.
- De Bono E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1995.
- De Bono E., Sześć kapeluszy, czyli Sześć sposobów myślenia, Warszawa 1996.
- Boucher F., Avard J., Podręcznik skutecznego uczenia się : słuchanie, notowanie, czytanie, zapamiętywanie, pisanie prac, zdawanie egzaminów : ćwiczenie koncentracji, kontrolowanie emocji, gospodarowanie czasem. Warszawa 2006.
- Brudnik E., Knafel K., Doskonalenie Nauczycieli. Lehrerfortbildung. Słownik wybranych pojęć z definicjami – niemiecko-polski i polsko-niemiecki, Warszawa 1997.
- Brudnik E., Moszyńska A. Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2003.
- Buczny J., Różne sposoby na to, żeby chciało się chcieć, w: "Psychologia w Szkole" 2006, nr 3.
- Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się. Kraków 2004.
- Bula D., O wielkiej roli motywowania w: "Język Polski w Szkole" 2008, nr 4.
- Buzan T. Mapy twoich myśli, Łódź 1999.
- Buzan T., Genialna pamięć, Łódź 2007.
- Chrabąszcz M., „Archiwum notatek” –funkcjonalny sposób gromadzenia informacji, w: "Język Polski w Gimnazjum" 2004, nr 4.
- Covey S., Siedem nawyków skutecznego działania, Warszawa 1998.
- De Bono E., Jak stosować myślenie lateralne. Rozwiązywanie problemów metodą pozalogiczną, Warszawa 1999.
- Denek K., Metody dydaktyczne a aktywność i kreatywność uczniów, w: "Kwartalnik Edukacyjny" 2007, nr 1.
- Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.
- Fischer R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.
- Glasser W., Każdy uczeń może osiągnąć sukces, Łódź 2005.
- Głowacki S., Metoda projektów jako narzędzie integracji, Kielce 1999.
- Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Poznań 1997.
- Goźlińska E., Słowniczek nowych terminów w praktyce szkolnej, Warszawa 1997.
- Handy C., Wiek przezwyciężonego rozumu, Warszawa 1998.
- Harmin M., Duch klasy : jak motywować uczniów do nauki?, Warszawa 2004.
- Kawecki I., Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Kraków 2003.
- Kopeczek J., Praca metodami psychoaktywnymi, Tarnobrzeg 1994.
- Kruszefski K., Sztuka Nauczania: Czynności nauczyciela, Warszawa 1991.
- Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, Suwałki 1998.
- Kubiczek B., Metody aktywizujące : jak nauczyć uczniów uczenia się?, Opole 2005.
- Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2006.
- Kupisiewicz C. Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.
- Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995.
- Nalaskowski S. Metody nauczania, Toruń 1998.
- Pedagogika, pod red. Milerski B., Śliwierski B., Warszawa 2000.
- Perrot E., Efektywne nauczanie, Warszawa 1995.
- Philips D. C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu. Gdańsk 2003.
- Semler R., Na przekór stereotypom: tajemnica sukcesu najbardziej niezwykłego przedsiębiorstwa na świecie, Warszawa 1998.
- Senge P. M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Warszawa 1998.
- Świeca M., Drama w edukacji, Kielce 1996.